scent|bites
Geur x Eetgedrag: het is onlosmakelijk met elkaar verbonden
Hoe kunnen we bezoekers van de sportkantine sturen naar de gezondere optie zonder dat ze het bewust door hebben? Voor Gemeente Utrecht heb ik samen met Attic Lab een geurinterventie ontwikkeld om gezonde voedingskeuzes in sportkantines te stimuleren.
”We willen niet horen wat we wel of niet mogen eten, we willen vooral onze eigen keuzes kunnen maken!” – bezoeker sportkantine
Tijdens het Startup in Residence traject in 2018 hebben we in een korte tijd dit probleem beter in beeld gebracht. Hoewel leden wel meer variatie in het aanbod willen, willen ze vooral niet horen wat goed voor ze is of niet. De huidige aanpak riep veel weerstand op. Aan ons de uitdaging om door middel van gedragsbeïnvloedingstechnieken leden en bezoekers van de sportkantine te sturen naar de gezondere optie.
Geur is daarbij één van de belangrijkste componenten. Geur en eten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. We reageren direct op geuren als we ze ruiken, nog voordat we er ons bewust van zijn worden er al signalen naar ons brein verstuurd. Hoe kunnen we geuren, gecombineerd met andere cues in de omgeving, inzetten om gedrag te sturen?
In het voorjaar van 2019 hebben wij deze interventie ontwikkeld en getesten bij twee sportverenigingen in Utrecht. De geur van banaan en komkommer zijn afwisselend voor een duur van zes weken verspreid. Het gewenste effect op het keuzegedrag hebben we in deze eerste testfase nog niet kunnen vinden. Wel werkte de simpelheid van de interventie en het feit dat het weinig moeite koste goed voor de verenigingen.
English
Together with two perfumers I worked on a intervention to steer people into healthy food choice behavior by using scent.
In the Netherlands sportscanteens are a place to relax and chat after practice or a match. Due to the social and fun role of the canteen, athletes do not associate it with making healthy food choices. Eating snacks and drinking a beer is a big part of the time spend in a canteen.
With obesity and overweight increasing as a problem the local governmetn wants to change this behavior in sportscanteens. In a big pilot at two sportscanteens we tested if the scent cumcumber and bananan (created by the perfumers) would steer people the make more healthy food choices.