Ontdek de trap

Hoe kunnen we bewoners uit één van de krachtwijken in Arnhem stimuleren om lid te worden van onze wijkclub? Dit was de vraag waar Wijkclubs Arnhem mee kwam.

Na een eerste analyse over de wijk en haar bewoners kwam ik er al snel achter dat deze doelgroep helemaal niet bezig is met sporten. Onderdak en brood op de plank waren de belangrijkste prioriteiten voor hen. Zet eerst maar aan tot meer bewegen dan direct te gaan sporten.

In samenwerking met Volkshuisvesting Arnhem heb ik de interventie: Ontdek de Trap! mogen ontwikkelen. De grootste uitdaging was om geen taal te gebruiken. Bijna driekwart van de inwoners was van allochtone komaf met bijna 60 verschillende nationaliteiten.

Gebruik makend van beïnvloedingstechnieken kreeg één van de flats in desbetreffende wijk een make-over. Op elke verdieping werden elementen opgehangen die zintuigen prikkelden en gebruikt konden worden door de bewoners. Dit bestond uit structuurbehang, optische illusies, een hinkelpad of panelen met meerdere lampen en schakelaars die aan en uit gezet konden worden.

Het basale concept van deze interventie was om de bewoners te prikkelen en plezier te verhogen bij het gebruiken van de trap.